Site Loader

صاحب یک کسب‌وکار بودن، لزوماً به معنای کارآفرینی نیست. اگر شما معنای کارآفرینی را در گوگل جستجو کنید؛ به شما خواهد گفت که کارآفرین، فردی است که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کند و به امید کسب سود، متحمل ریسک‌های مالی بسیاری می‌شود. این تعریف در حالی ارائه می‌گردد که بسیاری از کارآفرینان و اقتصاددان‌ها با آن موافق نیستند. به عقیده‌ی این افراد کارآفرینی لزوماً با سودآوری همراه نیست؛ بلکه سودآوری می‌تواند یه عنوان یکی از شاخص‌های سنجش موفقیت در کارآفرینی در نظر گرفته شود. پیتر دراکر نیز به عنوان پدر علم مدیریت نوین، در تعریف کارآفرینی، به “تغییر کردن” و “بهره‌مندی از فرصت‌ها” تأکید دارد و کارآفرین را کسی می‌داند که همواره در جستجوی تغییر و بهبود شرایط است و از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره می‌برد. بنابراین، با توجه به گسترش روزافزون کارآفرینی، در این نوشتار به (۸P) یا ۸ موردی خواهیم پرداخت که سبب تمایز کارآفرینان موفق از سایر کارآفرینان می‌گردد. این ۸P عبارتند از:

اشتیاق و علاقه‌ی شدید(Passion)

شور و اشتیاق، منبع اصلی برای داشتن انرژی، انگیزه و انجام کارهای سخت است. اشتیاق نیروی محرکه‌ای برای موفقیت هر چه بیشتر در کارآفرینی است و این نگرش را در شما به وجود می‌آورد که قادر به انجام هر کاری هستید؛ حتی جابجایی کوه‌ها!!! اگر شما نسبت به کاری که انجام می‌دهید اشیاق داشته باشید؛ قطعاً در آن پیشرفت خواهید کرد و اگر کاری که انجام می‌دهید را  با علاقه دنبال کنید؛ همواره در تلاش هستید که کار بیشتری انجام دهید. در نتیجه تمام این عوامل باعث خواهند شد تا شما در بین رقبایتان بدرخشید. در نهایت می‌توان گفت که داشتن علاقه و اشتیاق، کلید تسلط بر مهارت هاست و شما به عنوان یک کارآفرین باید به خوبی بدانید که چه چیزی قلب و ذهن شما را به وجد می‌آورد.

نحوه‌ی ادراک(Perception)

برای موفقیت در کارآفرینی بسیار مهم است که شما در بازاری یکسان برای همه، فرصت‌های موجود را درک و شناسایی کنید. هنر یک کارآفرین واقعی، این است که  فرصت‌هایی را ببیند که دیگران نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که ببینند.

پتانسیل(Potential)

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط ظرفیت مغز انسان، بسیار بیشتر از آن‌ چیزی است که در طول روز به کار می‌گیرد. معمولاً موفق‌ترین کارآفرینان تمایل دارند که ساعات خواب خود را کاهش دهند و زمان کمتری را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند. این افراد، به منظور سرمایه‌گذاری بر روی توانایی‌هایشان  به همراه دوستان خود در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند و با افراد موفق تعاملات بسیاری دارند؛ همچنین زمان قابل توجهی را به مطالعه‌ی محتوای با کیفیت اختصاص می‌دهند و در مورد چیزهای جدید کنجکاو هستند. آن‌ها همیشه در حال پرورش و تغذیه‌ی ذهن خود با نکات مثبت و با کیفیت هستند تا ذهن خود را به درستی پرورش دهند. نکته‌ی قابل توجه در اینجا این است که اگر چه ذهن انسان در هر سنی آموزش‌پذیر است اما ذهن ما از کودکی شروع به شکل‌گیری می‌کند و ۸۵ درصد مغز تا سن ۵ سالگی رشد می‌کند. بنابراین، محیط زندگی تأثیر بسزایی در کودکی دارد و می‌تواند اثراتی را بر روی ذهن و توانایی‌های انسان بگذارد که یک عمر زندگی او را تحت تأثیر خود قرار دهد. در نتیجه دولت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ی کارآفرینی که به دنبال توسعه کارآفرینی در دنیا هستند؛ باید بدین منظور، به آموزش والدین توجه ویژه‌ای نمایند.

افراد(People)

وقتی در مورد افراد در شرکت‌ها صحبت می‌کنیم؛ اشاره به این جمله‌ی زیبای زیگ زیگلار خالی از لطف نیست:«شما یک کسب‌وکار را نمی‌سازید. بلکه افراد را می‌سازید و این افراد، کسب‌وکار شما را خواهند ساخت”. این افراد هستند که تصمیمات خوب یا بد را می‌گیرند؛ بنابراین، هر کسب‌وکاری به افراد مشغول در آن بستگی دارد. به طور مثال می‌توان به مدیر بازاریابی که تصمیمات مرتبط با تبلیغات، راه‌اندازی کمپین‌ها و برنامه‌های فروش و … را سازماندهی می‌کند؛ اشاره کرد و نقش تأثیرگذار این فرد را در شکست یا پیروزی کسب‌وکار در نظر گرفت. به طور کلی، موفقیت یک شرکت، یک واحد تجاری و حتی یک کشور به افراد آن بستگی دارد. کارآفرینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر کارآفرینی نیازمند یک تیم حرفه‌ای و اثربخش است که از دیدگاه‌های او حمایت می‌کنند تا به اهداف مورد نظر دست یابند. در نتیجه یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی، توانایی کارآفرین در انتخاب افراد مناسب، برقراری ارتباطات مطلوب، جذب استعدادها، سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی مهارت‌ نیروهای خود و نگرش مثبت به آن‌ها است.

ادامه دارد…

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

Post Author: Admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *