Site Loader

صاحب یک کسب‌وکار بودن، لزوماً به معنای کارآفرینی نیست. اگر شما معنای کارآفرینی را در گوگل جستجو کنید؛ به شما خواهد گفت که کارآفرین، فردی است که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کند و به امید کسب سود، متحمل ریسک‌های مالی بسیاری می‌شود. این تعریف در حالی ارائه می‌گردد که بسیاری از کارآفرینان و اقتصاددان‌ها با آن موافق نیستند. به عقیده‌ی این افراد کارآفرینی لزوماً با سودآوری همراه نیست؛ بلکه سودآوری می‌تواند یه عنوان یکی از شاخص‌های سنجش موفقیت در کارآفرینی در نظر گرفته شود. پیتر دراکر نیز به عنوان پدر علم مدیریت نوین، در تعریف کارآفرینی، به “تغییر کردن” و “بهره‌مندی از فرصت‌ها” تأکید دارد و کارآفرین را کسی می‌داند که همواره در جستجوی تغییر و بهبود شرایط است و از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره می‌برد. بنابراین، با توجه به گسترش روزافزون کارآفرینی، در ادامه‌ی مطلب قبل، به سایر موارد (۸P) خواهیم پرداخت که سبب تمایز کارآفرینان موفق از سایر کارآفرینان می‌گردد. ادامه‌ی ۸P مهم در کارآفرینی عبارت است از:

یادگیری مستمر(Persistent Learning)

در این دنیا، شما می‌توانید صاحب خانه، ماشین و ثروت‌های فراوانی شوید؛ اما ممکن است تمامی این‌ها را روزی از دست بدهید. روزگار همیشه با شما یار نیست اما خوب است بدانید که تنها چیزی که هیچ‌کس نمی‌تواند از شما بگیرد؛ دانش شماست. اگر توانایی کسب دانش را داشته باشید، به عنوان یک یادگیرنده قوی، همواره قادر به کسب درآمد و ساخت فرصت‌های جدید برای خودتان هستید. علاوه‌بر دانش، شورو اشتیاقمان را نیز نمی‌توانند از ما بگیرند و می‌توان گفت آنچه در ذهن ما است (دانش) و آنچه در قلب ما است (شور و اشتیاق) از ما یک انسان منحصر به فرد می‌سازد. یادگیری مستمر، به معنای یادگیری در هر زمان و مکان است. یک کارآفرین برجسته، قادر است خود را با تغییرات سریع دنیای کنونی همراه سازد و همواره دانش خود را به روز نگه دارد.

استقامت(Perseverance)

تصورکنید که شما برای یک مدت طولانی مشغول برنامه‌ریزی برای یک سفر عالی بوده‌اید؛ هنگامی که سفرتان را آغاز می‌کنید در طول مسیر، ناگهان با یک سنگ بزرگ مواجه می‌شوید. چه اقدامی می‌کنید؟ ممکن است برای از میان برداشتن آن سنگ، از دوستانتان کمک بگیرید یا تصمیم بگیرید که از آن سنگ صعود کنید اما راه صعود را ندانید. در هنگام مواجهه با چنین حالتی، اقدام به یادگیری روش‌های صعود و عبور از آن سنگ می‌کنید یا به مهارت‌های گذشته‌ی خود رجوع می‌کنید تا به هر طریقی از آن سنگ عبور نمایید و به ادامه‌ی مسیر بپردازید. در دنیای کسب‌وکار هم این موضوع صادق است و “سنگ” نماد هر نوع مانعی است که شما با آن مواجه می‌شوید (موانع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و…). در هنگام مواجهه با مشکلات و موانع می‌توانید به شبکه‌ی دوستانتان مراجعه کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید تا با کمک آن‌ها به اهداف خود دست یابید. همواره به خاطر داشته باشید که این موانع باعث می‌شود که قابلیت انعطاف‌پذیری، قابلیت انطباق و تجارب شما افزایش یابد و آگاهانه‌تر در مسیر خود گام بردارید؛ که این خود، نوعی مزیت رقابتی محسوب می‌گردد. در پایان می‌توان گفت که اگر در مسیرتان هیچ مانعی وجود ندارد؛ یعنی در مسیر درست قرار ندارید.

تغییر مستمر(Permanent Change)

مقاومت در برابر تغییر، طبیعت هر انسانی است اما اگر ما خود را به سرعت برای مواجهه و سازگاری با تغییرات آماده سازیم؛ زودتر پیشرفت خواهیم کرد. یک کارآفرین موفق، انعطاف‌پذیری خوبی در مقابل تغییرات دارد و به سرعت با تغییرات سازگار می‌شود. توانایی درک تغییر به عنوان یک چیز مثبت است و یکی از قوی‌ترین مهارت‌هاست. همانگونه که چارلز داروین گفته است:” این قوی‌ترین و هوشمندترین گونه‌ها نیستند که زنده می‌مانند، بلکه گونه‌ای زنده خواهد ماند که توان سازگاری بیشتری با تغییرات دارد.” بنابراین، اگر می‌خواهید دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید، به خودتان نگاهی بیندازید و تغییر را از خودتان آغاز کنید.

فعالانه عمل کردن(Proactiveness)

اکثر مردم، تنها کاری که از آن‌ها خواسته می‌شود را انجام می‌دهند و معمولاً نتیجه‌ای فراتر از انتظارات ارائه نمی‌دهند. اما یک کارآفرین حقیقی همواره چیزهای بیشتری را می‌بیند و شرایط را پیش‌بینی می‌کند. آن‌ها به جای پذیرفتن شرایط و منفعل بودن، فعالانه عمل می‌کنند و به جای اینکه نقش یک منفعل را بازی کنند همواره به دل مشکلات هجوم می‌برند و تسلیم شرایط نمی‌شوند و این چیزی است که آن‌ها را متمایز از سایرین می‌کند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

Post Author: Admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *