Site Loader

ارائه برای سرمایه‌گذاران از زمانی آغاز می‌شود که تصمیم می‌گیرید؛ کسب‌وکارتان را توسعه دهید. معمولاً در ابتدای راه، ایده‌تان را برای نزدیکانتان مطرح می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید تا به شما کمک نمایند. به مرور زمان، با رشد و توسعه‌ی کارتان، شروع به شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه می‌نمایید و حتی ممکن است به دریافت وام هم فکر نمایید. جذب سرمایه برای بسیاری از کارآفرینان، مرحله‌ای دشوار و حتی کمی استرس‌زا است. برای جذب سرمایه باید هرگونه شک و تردید را کنار بگذارید و با افکارتان به جمع‌بندی برسید. برای جذب سرمایه، شما گزینه‌های متعددی از قبیل فرشتگان کسب‌وکار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و… را پیش رو دارید. بهترین راه برای معرفی کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذاران، آماده‌ کردن یک فایل ارائه (Pitch Deck) است. این فایل ارائه به شما کمک می‌نماید تا در مدت زمانی نه چندان طولانی، ایده‌ی خود را سازماندهی و برنامه‌ریزی کنید و در رابطه با مناسب‌ترین نوع جذب سرمایه برای استارتاپتان بیاندیشید. در این مطلب به مواردی در رابطه با چگونگی جذب سرمایه از طریق Pitch Deck اشاره خواهیم کرد.

طراحی Pitch Deck بسیارمهم است.

 Pitch Deck شما اصلی‌ترین و نخستین ابزار برای بازاریابی شماست. بنابراین، محتوای آن بسیار اهمیت دارد و بسیار ناراحت کننده‌اس که فرصت جذب یک سرمایه‌ی خوب و قابل توجه را به خاطر ارائه‌ی نامناسب و بی‌کیفیت از دست بدهید. پس بکوشید با طراحی یک Pitch Deck مناسب با محتوایی کاملاً مفید، مختصر و کاربردی نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب نمایید و هر آنچه لازم است را از طریق Pitch Deck به آنان انتقال دهید. شما حتی می‌توانید با یک جستجوی ساده، نمونه‌هایی از Pitch Deck های موفق را مورد بررسی قرار دهید و از آن‌ها الگو بگیرید.

Pitch Deck شما باید به آسانی قابل درک و فهم باشد.

Pitch Deck شما، طرح کسب‌وکارتان نیست؛ بنابراین، از ارائه‌ی توضیحات بیش از حد و پیچیده در آن خودداری کنید. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا سرمایه‌گذاران را مجذوب کارتان نمایید و باید از این ثانیه‌ها برای نمایش منحصر به فرد بودن و قابلیت پیشرفت ایده و کارتان نهایت بهره را ببرید. سعی کنید در هر اسلاید، تنها یک جمله‌ی کلیدی بیاورید و از ابتدا تا انتهای ارائه، یک روایت مؤثر را بیان کنید و از پراکنده‌گویی بپرهیزید.

به توسعه مهارت‌های فردی خودتان به عنوان یک عضو کلیدی در تیم کاریتان توجه نمایید.

قبل از حاضر شدن در مقابل سرمایه‌گذاران، تنها برای لحظاتی خودتان را به جای سرمایه‌گذاران قرار دهید و ببینید چگونه می‌توانید خود را عضوی از تیم استارتاپتان بدانید و مهارت‌ها و تجربه‌هایتان را به بهترین شکل ممکن بهینه کنید. درست است که شما مؤسس یک استارتاپ هستید اما این دلیل بر این نیست که خودتان را مدیر عامل بدانید؛ بلکه باید عنوانی را به خودتان اختصاص دهید که شایستگی آن را دارید و در آن کار توانمندی لازم را دارید. اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که شما خود را مدیر عامل می‌دانید؛ حال آنکه تجربه و مهارت کافی در این زمینه ندارید، به شما اعتماد نخواهند کرد. بنابراین، بکوشید تا با توسعه‌ی مهارت‌های فردی‌تان، اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنید.

ادامه دارد…

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

Post Author: Admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *