Site Loader

ارائه برای سرمایه‌گذاران از زمانی آغاز می‌شود که تصمیم می‌گیرید؛ کسب‌وکارتان را توسعه دهید. معمولاً در ابتدای راه، ایده‌تان را برای نزدیکانتان مطرح می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید تا به شما کمک نمایند. به مرور زمان، با رشد و توسعه‌ی کارتان، شروع به شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه می‌نمایید و حتی ممکن است به دریافت وام هم فکر نمایید. جذب سرمایه برای بسیاری از کارآفرینان، مرحله‌ای دشوار و حتی کمی استرس‌زا است. برای جذب سرمایه باید هرگونه شک و تردید را کنار بگذارید و با افکارتان به جمع‌بندی برسید. برای جذب سرمایه، شما گزینه‌های متعددی از قبیل فرشتگان کسب‌وکار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و… را پیش رو دارید. بهترین راه برای معرفی کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذاران، آماده‌ کردن یک فایل ارائه (Pitch Deck) است. این فایل ارائه به شما کمک می‌نماید تا در مدت زمانی نه چندان طولانی، ایده‌ی خود را سازماندهی و برنامه‌ریزی کنید و در رابطه با مناسب‌ترین نوع جذب سرمایه برای استارتاپتان بیاندیشید. در ادامه‌ی مطلب قبلی به سایر موارد در رابطه با چگونگی جذب سرمایه از طریق Pitch Deck اشاره خواهیم کرد.

به هنگام مذاکرات و معاملات، از جلب اعتماد مخاطبان خود غافل نشوید.

یکی از انگیزه‌های تأسیس یک شرکت یا ایجاد یک استارتاپ برای ارائه‌ی خدمت یا محصول، شنیدن درباره‌ی شرکت‌هایی با محصولات مشابه در صنعت مورد نظر شما است که توانسته‌اند مبلغ قابل توجهی سرمایه جذب کنند یا پس از مدتی نه چندان طولانی، سهام قابل توجهی از یک شرکت بزرگ را از طریق مشارکت کسب کرده‌اند. این شنیده‌ها تنها به همین موارد محدود نمی‌شود، گاهی می‌شنوید که کسب‌وکاری مشابه کسب‌وکار شما، فروش و درآمد قابل توجهی دارد. در همین راستا، می‌توانید از این شنیده‌ها به نفع خودتان بهره ببرید و اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به موفقیت ایده‌تان جلب کنید. البته نا گفته نماند که بیان موفقیت کسب‌وکارهای مشابه همانند یک شمشیر دو لبه است. چرا که ممکن است سرمایه‌گذاران خوش‌ نام چنین تصور نمایند که شما فرد عجولی هستید و فقط برای کسب سود وارد یک صنعت شده‌اید؛ نه برای کسب موفقیت‌های پایدار و روز افزون. برای رفع این مشکل باید بکوشید تا سرمایه‌گذاران را در جریان برنامه‌های بلندمدت و برنامه‌ی توسعه‌ی محصول و خدماتتان قرار دهید و از این طریق تعهد شخصی خود را به ایده و کسب‌وکارتان به سرمایه‌گذاران نشان دهید.

مسیر نوآوری خود را به درستی تبیین کنید.

 نوآوری شامل هر محصول یا خدمتی می‌شود که قصد فروش آن را پس از آغاز پیشنهادها و ایده اولیه دارید. سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که شما به دنبال رشد و پیشرفت روزافزون و ارائه‌ی محصولی فراتر از انتظارات مشتریان هستید. شما باید برنامه‌ی نوآوری خود را به درستی در رابطه با اهداف درآمدی بهینه‌سازی کنید و در رابطه با چگونگی تأثیرگذاری بر روی چرخه‌ی زندگی مشتریانتان فکر کنید. در واقع شما باید به دنبال کسب وفاداری، تعهد و تعامل و همراهی بلندمدت مشتریان باشید. توجه به این موضوع می‌تواند به طور شفاف نشان دهد که ایده‌ی شما چگونه منجر به درآمد زایی می‌شود؟ و برای ادامه‌ی مسیر چه برنامه‎هایی دارید؟ از این طریق شما می‌توانید در ارائه‌تان به راحتی اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به پایداری در مسیرتان جلب کنید.

در آماده کردن Pitch Deck مسائل را واقع‌بینانه عنوان کنید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها، از این مرحله غافل می‌شوند و در Pitch Deck خود به برخی موارد یا اشاره نمی‌کنند یا به درستی به آن‌ موارد نمی‌پردازند. ممکن است شما به عنوان صاحب یک ایده، دانش مالی سرمایه‌گذاران را دست کم بگیرید؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران تجارب زیادی دارند و حتی اگر دانش کافی در زمینه‌ای خاص نداشته باشند؛ قطعاً شبکه‌ای از کارشناسان و افراد آگاه دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که محاسباتتان واقعی و درست است. هرگز در خوب نشان دادن ایده‌تان اغراق نکنید و واقع‌بینانه در مورد ایده‌تان، تیمتان، برنامه‌هایتان و پیش‌بینی‌هایتان صحبت کنید.

سخن پایانی!

ارائه برای سرمایه‌گذاران همچون یک مصاحبه است. بنابراین، خودتان را برای هر جوابی از جانب سرمایه‌گذاران آماده کنید. حتی اگر آنان برای سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکار شما، جواب منفی بدهند؛ نباید نا اُمید شوید و باید تلاش خود را بیشتر نمایید تا روزی که پاسخ بله دریافت کنید. در واقع نکته‌‌ی حائز اهمیت این است که برای ادامه‌ی موفقیت آمیز مسیرتان، نباید بازخورد یک سرمایه‌گذار را به تمامی سرمایه‌گذاران تعمیم دهید و امروزه، دلیل اصلی موفقیت بسیاری از کارآفرینان موفق این است که آنان راه خود را در پیش گرفته‌اند و در مقابل سخنان نا اُمید کننده‌ی برخی افراد بی‌توجه بوده‌اند؛ آنان تنها تلاش کرده‌اند تا بازخوردهای سازنده را برای بهبود کارشان سر لوحه‌ی خود قرار دهند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

Post Author: Admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *