Site Loader

یکی از مواردی که هر استارتاپی برای رشد خود بدان نیاز دارد؛ جذب سرمایه است. برای جلب نظر سرمایه‌گذاران، معیارهای مختلفی حائز اهمیت است؛ که یکی از آن‌ها مدل مالی کسب‌وکار شماست. به عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید اطمینان حاصل نمایید که مدل مالی شما، نظر و توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند. سرمایه‌گذاران بالقوه باید اطمینان حاصل کنند که سرمایه‌گذاری آن‌ها از نظر مالی توجیه‌پذیر است. در واقع اثبات مدل مالی‌تان به سرمایه‌گذاران باید با انعطاف‌پذیری و منطق همراه باشد و ارزش کار شما را در زمان‌های مختلف نشان دهد. چرا که شناسایی ابعاد و عملکرد بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار از طریق مدلسازی ریاضی، چشم‌انداز وسیع‌تری را برای تیم کارآفرین فراهم می‌نماید و حتی می‌تواند به عنوان نقشه راه عمل کند و شاید مهم‌تر اینکه یک مدل مالی دقیق، با معرفی و بررسی شاخص‌های اساسی در کسب و کار، می‌تواند ابزاری برای کنترل و تصحیح استراتژی کسب‌وکار شما باشد.

مدل‌های مالی، علاوه بر اهمیتی که برای حسابداران دارد؛ در برنامه‌ریزی‌‌ها و فعالیت‌های عملیاتی کوتاه مدت و پیش‌بینی‌های میان مدت و بلندمدت به شما کمک شایانی می‌کند و از همه مهم‌تر به عنوان ابزاری برای تصمیمات مدیریتی با استفاده از مفاهیم اقتصادی نظیر بازده، جریانات نقدی، استهلاک، ریسک و مخاطرات مالی سرمایه‌گذاری، انتخاب‌ها و تصمیم‌های مالی را در فضای عدم اطمینان، امکان‌پذیر ساخته و امکان پیش‌بینی را قبل از وقوع هرگونه تعهد مالی میسر می‌نماید. در ابتدای کار و در مراحل اولیه، باید تمرکز شما معطوف به جریان‌های نقدی ماهانه و پیش‌بینی‌های سالانه سطح بالا باشد تا عدم قطعیت‌های پیش رو را تا حد امکان کاهش دهید. در واقع مدل‌های مالی و اقتصادی با ایجاد شفافیت، تصمیم‌گیری‌های دشوار روزانه را به امری پیش پا افتاده تبدیل می‌نمایند. در ادامه‌ی مطلب، توصیه‌هایی را در رابطه با تهیه‌ی مدل مالی برای شما عنوان خواهیم کرد تا در جذب سرمایه هر چه موفق‌تر عمل نمایید.

مدل مالی شما باید منطقی، معقول، ساده و قابل فهم باشد.

در مدل مالی، از مسائل مرتبط با حسابداری به جد بپرهیزید و فقط به صورت منطقی در مورد مسائل مالی فکر کنید. به طور مثال اگر کسب‌وکار شما به نحوی است که تعدادی دوره‌ی آموزشی به منظور توانمندسازی جوانان برای بازار کار برگزار می‌کند؛ می‌توانید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات هدفمند، هزینه‌ی بازاریابی و برگزاری کلاس‌ها و هزینه‌ی هر کلاس را به راحتی محاسبه و در مدل مالی خود قرار دهید. این بدین معناست که شما برای مدل مالی نیازی به محاسبات و ذکر جزئیات بسیار پیچیده ندارید. در واقع شما باید در مدل مالی، مواردی را مشخص کنید که بیشترین سودآوری را در کسب‌وکارتان دارد و اگر تا به الان این موارد را مشخص نکرده‌اید؛ مدل مالی فرصت مناسبی را در این رابطه برای شما فراهم می‌کند.

انعطاف‌پذیر باشید و هرگز فرضیه‌ها و حدس و گمان خودتان را وارد مدل مالی نکنید.

مطمئن باشید که برگه‌ای جداگانه برای فرضیه‌هایتان در نظر گرفته‌اید. سعی کنید تمامی آزمون و خطاهایتان را بر روی این برگه  انجام دهید. پس از انجام محاسبات و اطمینان از فرضیه‌هایتان این اعداد و ارقام را وارد مدل مالی اصلی‌تان نمایید. وارد کردند اطلاعات واقعی (نه فقط حدس و گمان) در مدل مالی برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کنار این اطلاعات واقعی، می‌توانید اعداد و ارقام فرضیه‌هایتان را به عنوان پیش‌بینی‌ها و ترسیم تأثیرات اجتماعی ایده‌تان مطرح نمایید.

اطمینان حاصل کنید که بین قسمت‌های مختلف مدل شما، ارتباط برقرار است.

الگویی را برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده کنید که نشان دهد؛ چگونه در صورت تغییر یک مورد (متغیر) سایر عوامل تغییر می‌یابد. به طور مثال مدلی را ارائه نمایید که نشان دهد استفاده از کانال‌های بیشتر برای تبلیغات، چه تأثیری بر افزایش تعداد مشتریان دارد. در واقع باید مدل شما  این موضوع را منعکس کند که متغیرها چه تأثیر یا ارتباطی با هم دارند؟ شاید این امر برای شما بسیار بدیهی به نظر برسد اما تحقیقات بسیاری نشان داده‌ است که برخی از صاحبان کسب‌وکار به دلیل غفلت از این موضوع، فرصت‌های ارزشمندی را از دست می‌دهند.

هرگز هدف اصلی و منطق اولیه‌ی خود را از یاد نبرید.

در هر مرحله از تهیه‌ی مدل مالی، هدف و منطق اصلی را سرلوحه‌ی کارتان قرار دهید و واقع بین باشید. در حقیقت، منظور از این نکته این است که واقعیات را اساس پیش‌بینی‌هایتان قرار دهید. به طور مثال اگر پیش‌بینی می‌کنید که روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر دوره‌های آموزشی شما را می‌خرند؛ یک بررسی واقعی انجام دهید و ببینید آیا واقعاً ۲۰۰۰ جوان در جامعه و بازار مورد هدف شما وجود دارد که به خدمات شما نیاز داشته باشند؟

جدولی از سناریوهای مختلف و تحلیل حساسیت ایجاد نمایید.

همانطور که همه ما می‌دانیم، سرمایه‌گذاری‌های اولیه در همه‌ی کسب‌وکارها به سختی پیش می‌رود؛ زیرا بسیاری از فرضیات شما تأیید نشده است. شما باید سناریوهای مختلفی را برای ارزیابی تأثیرِ تغییراتِ کسب‌وکارتان توسعه دهید و برای تجزیه و تحلیل سناریوها، باید متغیرهای مختلفی را در نظر بگیرید. متغیرهای در نظر گرفته شده باید مجموعه‌ مشخصی از هزینه‌های ثابت یا متغیر، حساسیت قیمت و حجم که بر سود شما تأثیر دارند را در بر بگیرند. با توجه به مثال ارائه‌ دهنده خدمات آموزشی، مهم است که بدانید چند دوره برای فروش در یک زمان خاص وجود دارد و چند دوره را می‌توانید به فروش برسانید. هنگامی که شما متغیرهای مختلف را در نظر می‌گیرید؛ می‌توانید تأثیر وجه نقد متغیرها را مشاهده کنید و برای پیش‌بینی کردن آن‌ها می‌توانید در فرضیه‌هایتان تجدید نظر نمایید.

سخن پایانی!

فعالیت یک تیم استارتاپی همواره با ریسک‌های متعددی همراه است که کمی نمودن این ریسک‌ها، علاوه بر فراهم نمودن امکانی جهت پوشش تمام یا برخی از آن‌ها، از طریق بررسی نتایج سناریوهای مختلف، با اعتماد بیشتری امکان تحلیل سناریوهای بینابینی را برای تیم استارتاپیث و گروه‌های ذینفع، فراهم می‌نماید. در واقع، مهم‌ترین کارکرد مدل مالی برای استارتاپ‌ها، شفاف نمودن فرضیاتی است که استارتاپ در طراحی مدل کسب‌وکار خود در نظر گرفته است. همچنین کارکرد مهم دیگر مدل مالی در کسب و کار‌های نوپا و استارتاپی، نشان دادن شفاف ارتباط بخش‌ها و تأثیرپذیری عملیات هر بخش از سایر قسمت‌ها است.

طراحی مدل مالی با توجه به نقشی که در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای مدیران کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران دارد، به کارگیری نهایت دقت و تجربه در فرآیند این طراحی الزامی است. چرا که کوچکترین اشتباه می‌تواند به خسارات مالی یا از دست رفتن زمانی اساسی در رقابتی نفس‌گیر منتهی شود.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: startups.co.uk

Post Author: Admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *